Ryanair ergert zich eraan dat Lelystad Airport nog altijd niet open is en dat er straks amper vanaf het vliegveld mag worden gevlogen.
De Ierse prijsvechter wil zijn vluchtaanbod in Nederland graag verder uitbreiden, maar voelt zich tegengewerkt door beperkte mogelijkheden op Schiphol en vertragingen bij het openstellen van Lelystad.
“We hebben meer ruimte nodig, op Schiphol en in Lelystad. De Nederlandse overheid blokkeert de concurrentie”, zei Ryanair-topman Michael O’Leary dinsdag. Hij wees erop dat als Lelystad in 2019 eindelijk open gaat er in eerste instantie slechts een paar vluchten per dag mogen plaatsvinden. Daardoor is er volgens O ‘Leary ook op dat moment nog geen plaats voor Ryanair op de luchthaven in de polder.
Het was aanvankelijk de bedoeling dat Lelystad al in 2018 vluchten zou overnemen van Schiphol. De recente uitstel met een jaar is volgens O’Leary volstrekt onnodig. “Deze situatie is vooral goed voor KLM en haar hoge prijzen. Maar daar zit de groei de komende jaren niet. Die zit bij Ryanair en de budgetmaatschappijen”, aldus O’Leary, die hoopt dat de Nederlandse overheid meehelpt om snel meer start- en landingsplekken beschikbaar te maken.
De luchtvaartbaas was tijdelijk in Nederland om een uitbreiding van het vluchtaanbod vanuit Eindhoven te presenteren. Ryanair voegt negen nieuwe routes toe aan zijn winteraanbod, waaronder vluchten naar Thessaloniki, Rabat en Tanger. Daardoor komt het totaal aan bestemmingen dat de maatschappij vanaf het Brabantse vliegveld aandoet op 42.
Op Schiphol biedt Ryanair nu slechts twee bestemmingen aan: Dublin en Malaga. Verder vliegt Ryanair nog tweemaal per week van Maastricht naar het Spaanse Alicante.